11 oktober 2015

Stockholms Central och medmänskligheten

Jag och hustrtun anlände under söndagseftermiddagen med tåg till Stockholms C. Lite egentid för att träffa yngste sonen och en man som heter Ove. Som ofta under helgerna var det mycket folk i omlopp på Centralen.

När vi lämnade ankomstplattformen för att ta oss ut på Vasagatan möttes vi av många personer i olikfärgade västar som stod längs väggarna i ankomsttunneln. På västarna stod det bland annat Röda Korset, Lawyer och ord på arabiska som vi inte förstod. När vi passerade den stora vänthallen fanns ännu fler västar men också personer i vita rockar - sjukvårdspersonal. Ute på Vasagatan fanns det tält med ännu fler människor redo att hjälpa.

Då, precis som när jag skriver detta, blev jag rörd över det engagemang som driver alla dessa personer som frivilligt finns där för att hjälpa alla som kommer till oss på flykt från något så hemskt att vi inte kan föreställa oss det.

Jag beundrar alla dessa medmänniskor som inser att vi måste ställa upp för de svaga och som medverkar till att tron på den mänskliga rasen inte helt krackelerar.

Och det fina är att vi vet att det finns så många fler än dessa jag mötte på Stockholms C som gör samma sak runt om i landet. Det finns hopp för Sverige!

Inga kommentarer:

Bookmark and Share